Resor

27000 steg genom Rom.

katrin bååth ROMHej Rom, äntligen ses vi! Som jag har sett fram emot att promenera genom dig gata upp och gata ner.Rom Katrin Bååth

Ungefär 40 minuter tog det från flygplatsen till hotellet mitt i stan. Vi bodde på Ricciardelli Luxury Studios på Piazza di Spagna. Det ligger 70 meter från Spanska trappan. Fantastiskt bra läge att utgå ifrån när man ska göra centrala Rom. Hotellet var absolut jättebra, dock hade frukosten mer att önska. Eller så glömde de bara att ge oss menyn på alla tillbehör…

Rom Katrin Bååth
Vi fick ett ganska litet rum, gissar att det berodde på att jag bokade via Booking. Ett tips är egentligen att undvika att boka via sådana typer av siter, men jag tycker alltid det är så smidigt att ha allt samlat när jag bokar resor.
Även duvorna väljer Dior här i Rom.
Att fotografera ögongodis på väggarna är något av det allra bästa jag vet, och här i Rom finns massor av vägg-ögongodis.
Rom Katrin Bååth
Av en slump hamnade vi på på bakgata nära Spanska Trappan, närmare bestämt Via Margutta. Som visade sig inte bara bara en gata full av konstgallerier utan den allra vackraste gatan jag någonsin vandrat på tror jag.
Där låg också en riktig liten restaurangpärla. La Segreta.Rom Katrin Bååth
La Segreta.
Detaljer. Älskar detaljerna.
Tomatpasta från himmelen.
Goaste middagen under hela vistelsen i Rom.
När jag upptäcker nya städer vill jag se allt, men absolut inte med en miljon turister. Därför begav vi oss till Fontana di Trevi tidigt i ottan enligt tips från diverse olika siter. Men icke att det hjälpte, vi skulle varit här före 06.30 på morgonen om det skulle vara lugnt gissar jag. Vi var nog där vid 07.30, och då var det redan galet. Ett brudpar och en miljon andra som ska ta exakt samma selfies på samma plats eller hänga in sin kärlek i ett hänglås på samma stolpe.
Rom Katrin Bååth
Love Lock vid Fontana di Trevi.
Mina ögon gillar mer de här detaljerna än samma detaljer som alla andra fotograferar…
Dagens outfit genom Rom.
Rom Katrin Bååth
Att vandra runt i Rom är ett måste. Idag var det dags att traska hela vägen till Trastevere.
Ögongodis finns i varje hörn här.
Perfekt paus med kaffe, vin och affogato.
Rom Katrin Bååth
Efter pausen letade jag vintagebutiker och hamnade på Twice Vintage Shop.
Katrin Bååth Rom
Här fyndade jag bland annat ett skinnbälte från Max Mara.
Trastevere är så vackert överallt. Älskar alla fasader med grönska på.
Rom Katrin Bååth
Från en vintagebutik till nästa. Eller ja, mer second hand. På Humana hittade jag en hel kasse med gottigheter. Det finns tre Humana i Rom och jag kan varmt rekommendera att rota runt för det finns mycket fint till bra priser. Tydligen är det så att de fyller på en gång i månaden och att priserna går ner tills det fylls på igen. Nu var jag här mitt i månaden så några märkesfynd gjorde jag inte även om jag sneglade på ett par Chloéskor och lite annat.
Med händerna fulla av kassar med fynd traskade vi tillbaka till Spanska Trappan och på vägen gick vi förbi det gulligaste lilla torget av dem alla – Piazza Borghese. Vanligtvis hittar man dagligen (förutom just på söndagar när vi lyckades gå förbi) den vackra marknaden Mercato delle stampe a Piazza Borghese. Här hittar man allt från vintagepapper, böcker, serietidningar, prints och konst. Jag missade ju allt det men hittade världens sötaste farbror…
Dag två avslutades som sig bör på en liten piazza i Trastevere med Pasta Arrabiata och rötjut. Mitt bästa alltid.
Rom Katrin Bååth
Man sover gott med 27236 steg i korppen kan jag lova. Men sååå värt det.
Dag tre.
Älskart.
Rom Katrin Bååth
Dagens promenad gick åt andra hållet. Med målet att svänga förbi Colosseum. Men alla promenader mår bäst av paus. Dagens första blev på Barzilai Bistro.
På ägen mot Colosseum passerade vi en härlig gata med inte mindre än tre härliga vintage stop. Den första heter King Size Vintage. Den ligger på Via Leonina 78/79.
Den andra heter La Vesti di Messalina, och här fanns väldigt mycket bra märkesvintage. Allt från Gucci, Dior, Valentino och Bottega Veneta. Här hade jag lätt kunna spendera många tusenlappar på fina klassiker.
Valentino vintage.
Gucci anyone?
Lite längre bort på gatan fanns ytterligare en Humama Vintage. Jag köpte en enorm rekvisitaunderkjol för en hundring men i övrigt var det rätt utplockat.
Mina kinaskor är ständiga följeslagare. Kan gå hur långt som helst utan skavis i dessa.
Vackert överallt här.

Vi kom. Vi såg. Vi gick vidare.Trånga turistplatser är inget för mig.

Always look up. You might find lemons.
Rom Katrin Bååth
Or down. You might find yourself.
Till och med cyklarna är vackra här.
Varför ändra ett vinnande koncpet. Vi blev så förtjusta i Barzilai att vi gick tillbaka dit för lunch.
Rom Katrin Bååth
Just det, vi hann såklart också förbi Pantheon. Men samma där. Gå dit. Ta en bild. Gå vidare.
Hela Romvistelsen avslutades på La Matriciana, en klassisk restaurang från 1870. Svårt att få bord men vi lyckades (bokade två veckor innan vi åkte till Rom).
Älskade sorlet här.
Och maten förstås.
Men jag älskade nog allra mest känslan.
Vill se fler restauranger våga inreda mer klassiskt som denna. Är så jäfla trött på färgstarka sammetssoffor. Vill ha klassiskt cleant och rakt upp och ner.
Tack för fina dagar Rom. Jag lovar att komma tillbaka. Älskade allt med den här staden. Nästa gång kommer jag icke missa den stora vintagemarknaden som är i Trastevere varje söndag kan jag lova. Tänk på det om ni ska till Rom – res hit så ni kan lägga en hel söndag i Trastevere.
Rom Katrin Bååth
Bättre avslut än tryffelpasta är svårt att få! Arrivederci!

På trädgårdsresa genom Västsverige.

I betalt samarbete med Turistrådet i Västsverige.
I slutet av juni var det dags för ännu en härlig resa med min vapendragare Anna Starrén. Älskar att få upptäcka nya resemål tillsammans med henne. spira-88 KASTHALL
Den här resan startade med en fabriksvisning på välrenommerade Kasthall. Oavsett var vi befann oss i fabriken så hördes ett dovt dunsande när vävmaskinerna arbetade. Det är Kasthalls mjuka ljuvliga puls man hör. Älskar verkligen när man får komma nära allt som händer i en fabrik.

spira-87Annas i sitt esse i arkivet där alla mattor finns samlade.

spira-86

Det var så oerhört fint att få komma nära maskinerna och människorna bakom maskinerna och få se hur det fantastiska hantverket görs. Men också himla roligt att få inspireras i arkivet och leka loss med rekvisitan…

spira-85PS. Glöm inte ett besök i Kasthalls egen fabriksbutik, där kan man göra fina mattfynd. Ni hittar butiken på Fritslavägen 42 i Kinna.

TVÅ SKYTTLAR
På vår lunchpaus fick vi möjlighet att besöka Två Skyttlar. En restaurang och konferensanläggning där ekologisk och lokalproducerad mat står i fokus. Alla grönsaker och örter odlades 100 meter från bordet vi åt vid, på Härodlat.

Det vackra ligger i det enkla och närodlade.I det här fallet, det härodlade…

RYDALS MUSEUM
Färden gick vidare till Rydals Museum där vi fick en fin och väldigt intressant rundtur. Vi tittade nyfiket in på de olika uställningarna och faschinerades av allt som var bevarat från förr.

Alltså det vackra i allt det här. Kolla detaljerna…

NYHAGENS TRÄDGÅRD
Annas randiga bil var snabb som blixten och helt plötsligt befann vi oss ute på landet på Nyhagens Trädgård, där trädgårdsinspiration blandas med dekorativ stengodskonst och växter till försäljning. Under hela vistelsen kunde jag inte släppa blicken från den galna honungsrosen som växt upp till taknocken. Wow, säger jag bara.

Samspelet mellan växter och djur är en stor del av den här trädgården.

Drömmigt att få bo mitt i den här trädgården…

HÄLLSNÄS
Sista stoppet och vår slutdestination för kvällen var Hällsnäs, ett herrgårdshotell med anor från 1906 vackert beläget i en naturskön idyll inte långt från varken Göteborg eller Landvetter Flygplats. Ni kanske har hört extra mycket om Hällsnäs det senaste då kocken och matkreatören Thomas Sjögren som driver restaurangerna på Hällsnäs precis fått en stjärna i Guide Michelin för deras restaurang Signum.

På Hällsnäs finns två restauranger, Signum och Sjöö. Vi avslutade kvällen med en superfin middag på Sjöö. Bästa avslutet på en makalös dag.

GUNNEBO SLOTT
Vi vaknar upp i mjuka sängar, äter en god frukost och beger oss till första stoppet för dag två – Gunnebo Slott, en gammal goding på min lista. Här har jag varit många gånger. Gunnebo är verkligen en favorit, både för inspiration och för den otroligt goda maten.

Glöm inte att vandra runt i hela trädgården när ni är på Gunnebo Slott, det vackraste jag vet är deras treillage. En vanlig plats att gifta sig på, vilket man såklart kan förstå, tänk vilken dröm!

Ja, lunchen på Gunnebo är något alldeles extra.

SAMMELS LANTGÅRD
Sammels Lantgård var nästa anhalt på vår resa hemåt igen. Här driver Kristoffer och hans familj trädgårdscafé, handelsträdgård och en liten gårdsbutik. Köp med dig vackra växter, inspireras av alla olika växtrum som Kristoffer skapat eller köp med dig ägg eller grönsaker från gården.

LINDEDALEN
Fulla av inspiration och med magarna fulla av kaka susade vi vidare till trädgårdsresans allra sista stopp Lindedalen. Lindedalen är en småskalig hållbar blomsterodling, hälsoträdgård och kursgård belägen mellan Borås och Göteborg, som drivs av Åsa och hennes man Sten-Olof. Åsa känner både jag och Anna sedan innan och hennes varma mottagande var precis vad vi behövde efter två dagars resa. Hos Åsa kan man bland mycket annat ta en fika, plocka fantastiska blommor i hennes självplock eller anmäla sig till en retreat eller något så härligt som en yogavandring i omgivningarna.

Resan kunde inte fått ett bättre slut än att få äta solvarma nyplockade persikor i Åsas orangeri.

Tack alla som med den allra varmaste handen tagit emot oss under resan. Vi har upplevt massor av nya platser, träffat såååå många härliga människor, ätit gott och fått med oss massor av inspiration. Tack!

Katrin & Anna gör Lidköping, Läckö & Kinnekulle.

I betalt samarbete med Destination Läckö/Kinnekulle.
I veckan tog jag tåget för att möta upp min kära kollega och parhäst Anna Starrén. Det var dags för äventyr i Lidköping och destinationen Läckö/Kinnekulle.

Vi tillbringade tre dagar i Lidköping, och startade på allra bästa sätt med en lunch på Mellbygatans. Jag åt bästa salladen på väldigt länge.

Efter lunch tog vi en promenad till resans första stopp Vänermuseet. Där vi fick en otroligt intressant rundvandring.

Basutställningen innehöll en massa livsöden med ”vanligt folk från Lidköping”. Ett av det som drabbade mig mest var att få höra om kvinnan som hade skrivit dagbok varje dag nästan hela livet.

spira-7

Vackra detaljer och intressanta berättelser i välgjorda utställningar.

Sen var det dags att promenera vidare och upptäcka staden. Bland annat hälsade vi på hos Garströms konditori.

Efter fika strosade vi omkring och upptäckte olika delar av Lidköping, och döm av vår förvåning när någon ser Anna kika in bakom ett staket och utbrister – det är ju du, dig följer jag, kom in. Och vips så stod vi i keramikateljén hos Greta Bohlin. Tänk vad världen är liten ändå.

Äta bör man, ofta när man är på äventyr. Trerätters middag på Stadt passade fint.

Mätta magar och trötta huvuden landade till slut på mjuka kuddar på en gammal favorit Naturum ute vid Läckö. Här har vi sovit innan och jag älskar det. Jag och Anna var här för några år sedan och åt livets måltid på restaurang Hvita Hjorten som ligger på Naturum. Restaurangen har haft paus ett tag – men lyckos alla som tänker åka hit framöver för från och med 1 juli är de tillbaka. Tjohoooo!

Efter god natt sömn och frukost med vy ut över ståtliga svanar och stilla sjö började vi dagen i Läckö Slottsträdgård. Bästa starten på dagen om ni frågar mig.

Är ni på Läckö skulle jag varmt rekommendera att boka en guidad tur på slottet, både för att se allt vackert men också för att få kliva tillbaka i tiden och höra mer om en svunnen tid på slottet.

Allt måste dokumenteras.

Vackerheterna tog liksom inte slut på slottet. Och kameran fick jobba hårt…

Vad är bättre än att mjuka upp med ytterligare en fikapaus. Vi testade ljuvlig morotskaka och livets bulle på På Klostret Hamnstaden.

Innan vi åkte till Lidköping bad jag om en massa tips på mitt Instagramkonto, tipsen tipsade oss sedan vidare till nya platser. Kan varmt rekommendera besök på Home Bound, Systrarnas Gröna,  Agape Second Hand, FA-fyndet PK Second Hand.

Många bullar och secondhand-rundor senare och efter middag på Feeling Lkp landande vi skönt på Edward Hotel.

Sista dagen i Lidköping innebar något både jag och Anna verkligen sett fram emot – Rörstrand Museum.

Anna utbrast – Katrin, jag kommer typ svimma här inne va fint…

Och fint var det sannerligen. I varje vrå. Och detaljerna. Alla detaljer. Äääälskade allt. Högsta betyg till de som kurerat både utställningen och museet.

Detalaljer, detaljer, detaaaaljer. Allt var genomtänkt, vackert och superintressant.

Alla ni som är det minsta intresserade av konst, design, form, keramik och historia måste åka hit. Jag älskade allt och från och med nu kommer jag gå och vända och vrida på varenda föremål en extra gång när jag är på second hand runda. I jakt på fynd från den gamla fabriken i Lidköping.

Bästa avslutet var en rejäl räkmacka på grovt bröd och en god kopp kaffe i museets eget café. Många caféer har det blivit de här dagarna, men min favorit var helt klart det här.

Bästa sättet för två kreatörer, sakletare och stylister att summera en makalöst fin och härlig resa blir med en flat layer.

För er som blir sugna på att ta med en vän och besöka Lidköping i våra fotspår finns ett schysst och väldigt prisvärt paketpris att boka här. Trevlig resa!

Tack för oss och på återseende!
Kram Katrin & Anna

Kommentarer inaktiverade för Katrin & Anna gör Lidköping, Läckö & Kinnekulle. |

Kategorier: I Sverige, Reseguider, Resor

Min guide till Gotland.

Nu mina vänner är min guide till Gotland uppdaterad. Ni hittar den här. Har jag nämnt att jag ääälskar Gotland. Vädret, havsluften, folket, maten, butikerna. Jag fullkomligt älskar allt som har med Gotland att göra just nu.

Lycka på Bungenäs.

DSC04526 3DSC04511 3DSC04653 3DSC04660 3

Lycka är när man plockat massor av stenar på stranden vid Bungenäs och sen får skjuts av pappa på vägen hem.

Lovely Gotland.

Den här veckan hänger jag på Gotland och jagar nya favoriter till min Gotlandsguide. Gårdagen tillbringades på en klar favorit Hotel Stelor. Återkommer med mer gotlandstips inom kort.

Hängmatteläge.

Efter en helt galen, sjukt stressig, annorlunda, mörk, ljus, låg och hög vår är det äntligen dags för mig att checka ut från studion och checka in i min hängmatta i trädgården. Vilken vår det har varit. En vår som innehållit många nya nyp-mig-i-armen-kunder, en hel hög med fotografering, filmningar, lanseringar, varumärkesstrategier och galna uppdrag. Vad jag har gjort? Jag återkommer i ärendet och lovar att visa allt från nylanserade barnböcker och helt sprillans nya varumärken till kataloger, filmer och en väldigt härlig doftljuskollektion som jag varit inblandad i. Men nu, nu ska jag vila lite… tills imorgon i alla fall. Då ska ni få följa med mig och min kamera till mina favoritställen. I New York.

Favorit i Göteborg.

DSC02154-2 DSC02166-2

Den här helgen har jag tillbringat i Göteborg med att bland annat köpa rekvisita till kommande fotograferingar och firat fina vänners bröllop. Bästa stället för att köpa med sig en fin bukett pioner, eller för all del blommor till en fotografering är helt klart Bunches by Blomrum. Missa inte om ni är i närheten.

Kommentarer inaktiverade för Favorit i Göteborg. |

Kategorier: Resor
Taggar: , .

Gotland i mättad skala.

Katrin Baath

I sommar har vi planerat en ny tripp till Gotland med våra bästa vänner, och jag längtar till bräckta bad, varma stenstränder och massa god mat och inspiration. Det är något väldigt speciellt med den där ön. Som om hela ön har neddragna kontraster och något slags mättat filter som gör varje sten, varje fasad och varje liten vrå så vacker. Här är en av mina favoriter bland kan-inte-sluta-fota-för-allt-är-så-himla-vackert-ställen på Gotland, Furillen. Ni hittar alla mina Gotlandsfavoriter här.